مقالات

آیا ماست مانع جذب آهن می‌شود؟

امتیاز شما:
[کل: 1 میانگین: 5]

کلسیم موجود در ماست و سایر لبنیات ممکن است بر توانایی بدن در جذب آهن تأثیر بگذارد.

این یک مشکل است زیرا آهن برای ساخت هموگلوبین، پروتئینی که به سلول‌های قرمز خون امکان انتقال اکسیژن را می‌دهد ضروری است. اگر در صدد به حداکثر رساندن جذب آهن موجود در رژیم غذایی خود هستید، ممکن است لازم باشد همزمان با مصرف مکمل‌های آهن یا خوردن غذاهای پر آهن مانند گوشت و سبزیجات سبز برگ، از مصرف ماست یا سایر غذاهای سرشار از کلسیم خودداری کنید.

جذب آهن:

آهن توسط سلول‌های موجود در روده کوچک جذب می‌شود.

این سلول‌ها از پروتئین خاصی استفاده می‌کنند که آهن را از دستگاه گوارش به داخل سلول‌های روده منتقل می‌کند.

این فرآیند به یک محیط اسیدی نیاز دارد، بنابراین هر چیزی که مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش دهد – مانند آنتی‌اسیدها یا داروهایی برای ریفلاکس اسید معده – می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد. مصرف کلسیم به همراه آهن نیز می‌تواند مانع از جذب آهن شود.

لوبیا خشک، محصولات سویا و چای تأثیر مهاری در جذب آهن دارند.

مکانیسم و پیشگیری:

کلسیم جذب آهن را مهار می‌کند، زیرا پروتئینی که آهن را به سلول‌های روده منتقل می‌کند، می‌تواند مولکول‌های دیگری را نیز از جمله کلسیم منتقل کند.

این بدان معنی است که ممکن است کلسیم برای انتقالات از دستگاه گوارش در بدن با آهن رقابت کند.

با این حال، مکانیسم دقیق که کلسیم باعث مهار جذب آهن می‌شود، مشخص نیست.

حتی مقادیر کم کلسیم — 200 میلی‌گرم — می‎تواند توانایی بدن در جذب آهن را کاهش دهد.

اگر نگران کمبود آهن در رژیم غذایی خود هستید، از خوردن ماست و سایر غذاهای سرشار از کلسیم به همراه غذاهای غنی از آهن یا در زمان مصرف مکمل آهن خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: لیست مواد غذایی حاوی آهن

 

منابع:

آیا ماست مانع جذب آهن می‌شود؟

آیا ماست مانع جذب آهن می‌شود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 19 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای مشاوره تماس بگیرید