انقضا شامپو

آیا شامپو تاریخ انقضا دارد؟

آیا شامپو تاریخ انقضا دارد؟ آیا شامپو تاریخ گذشته، مضر است؟ وجود بطری‌های نیمه خالی شامپو در سرویس‌های بهداشتی بسیار رایج است. ممکن است از خود بپرسید که آیا آن‌ها هنوز هم می‌توانند کار خود را انجام دهند و آیا استفاده از شامپوی منقضی شده خطری دارد؟ قبل از کف، آنچه را که باید درباره تاریخ انقضا شامپو بدانید بررسی کنید، چگونه تشخیص دهیم که آیا یک بطری شامپو از اوج کیفیت خود گذشته است و چه چیزی ممکن است بر ماندگاری آن تأثیر بگذارد؟

آیا در مورد شامپو تاریخ انقضا وجود دارد؟

طبق قانون، تولید محصولات مراقبت شخصی مانند محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یا محصولات مراقبت از مو الزامی نیست که برچسب محصول را با تاریخ انقضا برچسب‌گذاری کند. طبق گفته منبع معتبر سازمان غذا و دارو (FDA)، بسیاری از آن‌ها شامل پیشنهادی “دوره پس از باز کردن” می‌شوند که به طور کلی به مدت زمانی که می‌توانید انتظار داشته باشید یک محصول آنطور که باید کار کند یا برای استفاده بی‌خطر باشد، اشاره دارد.

برای یافتن یک دوره بعد از باز کردن برچسب روی شامپو، به پشت بطری، به سمت پایین نگاه کنید. اگر محصول شما تاریخ انقضای توصیه شده را دارد، نمادی را می‌بینید که به نظر می‌رسد یک ظرف کوچک در بسته است.

انقضا شامپو
انقضای شامپو

روی ظرف نیز یک عدد با حرف “M” وجود دارد که مخفف “months” است. به احتمال زیاد، این خواهد بود:

  • 12 ماه
  • 18 ماه
  • 24 ماه

این بدان معناست که سازنده می‌گوید به محض باز کردن بطری شامپو، باید از آن در یک بازه زمانی مشخص استفاده کنید، معمولاً 12، 18 یا 24 ماه. گاهی اوقات کالایی حاوی اطلاعات مربوط به تاریخ انقضا نیست، بنابراین تعیین اینکه چه زمانی باید یک بطری شامپو را دور بریزید کمی پیچیده‌تر است. با این اوصاف، شما هنوز هم می‌توانید محصول را بررسی کنید تا ببینید آیا خراب شده است یا خیر.

چگونه می‌توانید بفهمید که شامپوی شما فاسد شده است؟

اگر شامپو شما تاریخ انقضا ندارد یا مطمئن نیستید که قابل استفاده است، به گفته محققان چند نشانه وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید.

برخی از علائم گویا برای شامپوی فاسد شده عبارت است از:

  • بوی عجیبی دارد.
  • لخته شده است.
  • به نظر می‌رسد بی‌رنگ است.
  • کارایی گذشته را از دست داده است.
انقضا شامپو
انقضا شامپو

چه عواملی می‌تواند بر ماندگاری شامپو تأثیر بگذارد؟

برای اطمینان از اینکه شامپـو اثر خود را قبل از تاریخ توصیه شده از دست نمی‌دهد پس از استفاده، درب آن را ببندید. شامپـوی باز نشده را از گرما یا نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. بطری شامپـو را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. قرار گرفتن در معرض قطرات آب یا سایر محصولاتی که ممکن است محصول را آلوده کنند به حداقل برسانید. محققان اظهار داشتند، هنگام خرید شامپـو دقت کنیم که محصولات ارگانیک و فاقد سولفات ممکن است ماندگاری کمتری داشته باشند.

آن‌ها توضیح دادند: “این به دلیل کمبود مواد نگهدارنده و افزودن بیشتر مواد پایه بهداشتی است.”

شامپو به طور کلی چه مدت می‌تواند دوام داشته باشد؟

آیا اگر شامپـو از مواد طبیعی ساخته شده باشد سریعتر منقضی می‌شود؟ قطعاً اما این نباید تصمیم شما را هنگام انتخاب شامپـو تحت تأثیر قرار دهد. شامپـویی با ماندگاری طولانی ممکن است جذاب به نظر برسد، اما ممکن است مواد شیمیایی اضافه شده انتخاب چندان خوبی نباشد.

هر شامپـویی منحصر به فرد است و واکنش متفاوتی از خود نشان می‌دهد، بنابراین بیایید نگاهی بیندازیم تا چه مدت می‌توانید انتظار داشته باشید محصولات شما در قفسه شما سالم بمانند. پس از باز شدن، توصیه می‌شود که پس از 18 ماه استفاده را قطع کنید. به این دلیل ساده است که هرچه مدت زمان باز شدن بطری شامپـو کمتر باشد، مواد موثرتر می‌شوند.

آیا حتی اگر بطری را دست نخورده بگذارید، شامپـو منقضی می‌شود؟ خب بله. حتی اگر بطری شامپوی شما باز نشود، برای همیشه دوام نخواهد داشت. متأسفانه، احتمال دارد پس از 3 سال منقضی شود. علی‌رغم اینکه شامپو در معرض عناصر قرار نگرفته است، مواد تشکیل‌دهنده پس از مدت زمان طولانی از کار می‌افتند و مواد نگهدارنده آرایشی محصول را دست نخورده نگه می‌دارند.

عوارض استفاده از شامپو تاریخ مصرف گذشته

محققان می‌گویند “محصولات منقضی شده دستخوش تغییر شیمیایی می‌شوند، به این معنی که دیگر در سطح بالا کارایی ندارند.”

ایا شامپوی تاریخ گذشته، ضرر دارد؟

تمامی شامپو‌های موجود در بازار از مواد شیمیایی ساخت شدند که با گذشت زمان ساختار خود را از دست داده و عملا کارایی ممکن را ندارند. شامپوی تاریخ گذشته دارای ضررهای جبران ناپذیر به موهای شما می‌شود. استفاده از شامپویی که تاریخ استفاده از آن گذشته است، می‌تواند موهای شما را کدر کنند و آنطور که انتظار دارید تمیز نباشد.

محققان توضیح می‌دهند در شدیدترین حالت، یک محصول منقضی شده ممکن است به دلیل تغییر مواد شیمیایی شامپو باعث خارش یا تحریک پوست سر شما شود.

در مورد سایر وسایل حمام خود چطور؟

سرویس بهداشتی شما پر از محصولاتی است که طی چند ماه ممکن است خراب شوند. به همین دلیل مهم است که به طور دوره‌ای از محصولات بهداشتی و آرایشی خود فهرست برداری کرده و هر آنچه از تاریخ انقضا گذشته است را دور بریزید.

محصولات آرایشی

هنگامی که ظرف سایه چشم یا لوله رژ لب را باز می‌کنید، ساعت شروع به تیک زدن می‌کند. مانند شامپو، محصولات آرایشی شما ممکن است پس از باز شدن برچسب پشت بطری، دوره‌ای برای مصرف داشته باشد.

ابتدا این مورد را بررسی کنید و سپس متناسب با آن استفاده کنید. اگر برچسبی نداشته باشد، بیشتر محصولات آرایشی برای 3 تا 24 ماه خوب هستند. با توجه به منبع FDATrusted، ریمل بعد از استفاده برای اولین‌بار در حدود 3 ماه و آخرین رژ لب، در حدود 18 تا 24 ماه دارای دوام هستند.

خمیر دندان

خمیر دندان لازم است تاریخ انقضا داشته باشد. برای تعیین تاریخ، کادر و لوله خمیر دندان را علامت بزنید. همیشه برای حداکثر ایمنی و اثر به دنبال مهر و موم پذیرش مراجع ناظر باشید.

ضد آفتاب

ضد آفتاب شما باید با تاریخ انقضا همراه باشد. اگر ضد آفتاب شما تاریخ انقضا ندارد، FDATrusted Source می‌گوید 3 سال پس از خرید آن را کنار بگذارید. اگر بیش از این تاریخ از آن استفاده کنید، ممکن است این مواد توانایی محافظت در برابر آفتاب را نداشته باشند.

آب اکسیژنه

بهتر است از 2 تا 3 سال پس از خرید از پراکسید هیدروژن استفاده کنید. با این حال، اگر ظرف را باز کنید، فقط برای 1 تا 6 ماه قابل استفاده است.

الکل مالشی

برای اطمینان از اثربخشی، از الکل مالشی قبل از تاریخ انقضا چاپ شده استفاده کنید. این به طور کلی 2 تا 3 سال پس از خرید است.

عوارض استفاده از شامپو تاریخ مصرف گذشته
عوارض استفاده از شامپو تاریخ مصرف گذشته

بیشتر بخوانید: شامپوها چگونه ساخته می شوند؟

محصولات شامپو لازم نیست تاریخ انقضا داشته باشند، اما بسیاری از آن‌ها با ماندگاری یا “دوره بعد از باز کردن” همراه هستند. اگر نمی‌توانید بر روی شامپوی خود برچسبی پیدا کنید، از موارد زیر مطلع باشید:

  • بوی عجیب
  • تغییر رنگ
  • تغییر در بافت یا رنگ محصول

همه اینها می‌تواند نشانه آن باشد که زمان خرید یک بطری شامپو یجدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست