غلظت دهنده پلی یورتان چیست؟

غلظت دهنده پلی یورتان (غلظت‌دهنده‌های HEUR) که غلظت‌دهنده‌های غیر یونی پلی یورتان برای پوشش‌های بر پایه آب هستند. غلظت‌دهنده‌های HEUR از طریق برهم‌کنش ماده غلظت‌دهنده با سطوح آبگریز در فرمولاسیون پوشش، ویسکوزیته برشی بالایی را ایجاد می‌کنند. در نتیجه، مکانیسم اصلی ضخیم شدن مواد غلظت دهنده HEUR ارتباط بین ماده غلظت‌دهنده و ذرات کلوئید چسب / رنگدانه است. این شبکه مشارکتی میزان لخته‌سازی محدود شده در حجم را که معمولاً در سیستم‌های غلظت‌دهنده غیر مشارکتی است به حداقل می‌رساند.

سنتز غلظت دهنده پلی یورتان

غلظت دهنده پلی یورتان تجمعی (PU) با تهیه پیش پلیمر با واکنش پلی اتیلن گلیکول (PEG) و دی ایزووسیانات ایزوفرون (IPDI)، که سپس با آلکانول دارای زنجیر بلند واکنش می‌دهند، سنتز شده است.

فروش پلی اتیلن گلیکول 800
غلظت دهنده پلی یورتان

غلظت دهنده پلی یورتان تجمعی برای رنگ های پوششی آبی

از رنگ‌ها برای دستیابی به عملکردهای اضافی سطح استفاده می شود. طیف کاربرد از محافظت از سطح سنتی در برابر پیری و خوردگی تا خصوصیات خاص نوری یا عملکردی مانند پوشش‌های فلزی پیچیده در صنعت خودرو یا سطوح خود تمیز کننده متغیر است.

برای دستیابی به خصوصیات محافظتی، نوری یا عملکردی، کار زیادی در توسعه رنگ‌ها انجام می‌شود. با این حال، در روند توسعه، رفتار رئولوژیکی پوشش اغلب نادیده گرفته می‌شود، اگرچه بر کل چرخه عمر آن از جمله ساخت، ذخیره‌سازی تا استفاده آسان توسط کاربر نهایی تأثیر می‌گذارد.

ویسکوزیته‌ها با نرخ برشی متفاوت دارای پیامدهای فنی بسیار متفاوتی در چرخه عمر یک پوشش هستند. مشخصات کامل رئولوژی را فقط با رئومترهای گران‌قیمت می‌توان ثبت کرد. بنابراین هنوز در هر آزمایشگاه تحقیقاتی در دسترس نیستند. به طور كلی ضخیم‌كننده‌های كلاسیك مبتنی بر سلولز و آكریلات دارای پروفیل‌های رئولوژیك شبه پلاستیكی قوی هستند.

مقایسه مکانیسم عملکرد غلظت دهنده های مختلف

غلظت‌دهنده‌های مبتنی بر سلولز و آكریلات

مکانیسم ضخیم شدن غلظت‌دهنده سلولزی و غلظت‌دهنده اکریلیکی بر اساس ساختارهای مولکولی بلند و درهم پیچیده است. به دلیل ساختار شیمیایی حجیم، فاز آبی را ضخیم می‌کنند. این غلظت‌دهنده‌ها در برابر افتادگی مقاومت خوبی را نشان می‌دهند، اما اغلب با جریان ضعیف و خاصیت ارتجاعی بالا با پراکندگی همراه است. علاوه بر این، مقاومت در برابر آب تأثیر منفی می‌گذارد. این امر به ویژه برای پوشش‌های ضد خوردگی بسیار مهم است.

فروش غلظت دهنده پلی یورتان
فروش غلظت دهنده پلی یورتان

غلظت دهنده پلی یورتان

مکانیسم ضخیم شدن غلظت دهنده پلی یورتان تجمعی کاملاً متفاوت است. با توجه به ساختار آبگریز – آب‌دوست، آن‌ها در سیستم‌های آبی (میسل‌ها) ساختارهایی را تشکیل می‌دهند که به موجب آن به عنوان مثال یک مولکول غلظت‌دهنده می‌تواند بخشی از دو یا چند میسل باشد که از این طریق آن‌ها را از نظر فیزیکی به هم پیوند می‌دهد.

گروه‌های انتهایی آبگریز چند مولکول غلظت دهنده پلی یورتان در حال تشکیل میسل در میان یکدیگر هستند. فراتر از این آن‌ها با سطوح آبگریز پراکندگی چسب و یا با سایر مواد آبگریز فرمول ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط باعث بی‌حرکتی اجزای فرمولاسیون شده و در نتیجه باعث ضخیم شدن می‌شود.

فروش غلظت دهنده پلی یورتان
فروش غلظت دهنده پلی یورتان

مزایای غلظت دهنده پلی یورتان در مقایسه با سایر غلظت دهنده ها

  • تحت برش شبکه تجمعی بین غلظت دهنده پلی یورتان و اجزای آبگریز سیستم‌ها – این‌ها عمدتاً چسب پراکندگی هستند – به طور موقت از بین می‌روند. هنگامی که انرژی برشی از بین می‌رود، شبکه تجمعی پس از مدت کوتاهی دوباره ساخته می‌شود، بنابراین خواص تسطیح بسیار بهتر از غلظت‌دهنده‌های سلولزی و اکریلیک کلاسیک است.
  • به همین ترتیب با پلیمرهای پلی یورتان سایر اجزای آبگریز و آب دوست فرمولاسیون تثبیت می‌شوند. بخش‌های پلیمری آبگریز و همچنین آب دوست از ماده غلظت‌دهنده می‌توانند با رنگدانه‌ها تداخل داشته و اثرات خیس کنندگی و پراکندگی بیشتری ایجاد کنند. پذیرش رنگ در رنگ‌آمیزی افزایش می‌یابد، تمایل به حل و فصل و مشکلات ریزش با تعامل با رنگدانه‌ها و مواد پرکننده کاهش می‌یابد.
  • علاوه بر این، به طور کلی وزن مولکولی غلظت دهنده پلی یورتان به طور قابل توجهی کمتر از وزن مولکولی انواع غلیظ‌کننده‌های دیگر مانند غلظت‌دهنده‌های اکریلیک و سلولزی است. در ترکیب با خواص الاستیک پایین‌تر – در مقایسه با غلظت‌دهنده سلولزی به طور قابل توجهی پراکندگی رنگ کاهش می‌یابد.
  • طراحی شیمیایی بخش‌های هیدروفوبیک هیدروفیلیک – هیدروفوبیک از یک ماده غلظت دهنده پلی یورتان اجازه می‌دهد تا رفتار تجمعی را تغییر داده و مشخصات رئولوژی مورد نظر را در محدوده وسیعی تنظیم کنید.
  • رنگ‌های دیسپرس شده تنظیم شده با این اصلاح‌کننده‌های رئولوژی دارای مقاومت افتادگی بالا و توانایی پاشش عالی هستند. یک کاربرد معمول، به عنوان مثال، پوشش اسپری لایه ضخیم صنعتی برای قاب درها و پنجره‌ها است.
  • می‌توان از آن‌ها برای برس، غلتک و برای کاربردهای اسپری استفاده کرد. آن‌ها قدرت خاص خود را در ترکیب با غلیظ‌کننده‌های سلولزی در رنگ‌های دیواری ایجاد می‌کنند. در حالی که مشتق سلولز با ظرفیت احتباس آب خود زمان باز مورد نیاز را فراهم می‌کند، غلظت دهنده پلی یورتان سطح دهی را بهبود می‌بخشد و پراکندگی را به شدت کاهش می‌دهد، به عنوان مثال، در کاربرد سریع غلطک.
غلظت دهنده پلی یورتان
غلظت دهنده پلی یورتان

خلاصه

غلظت دهنده پلی یورتان تجمعی را می‌توان به راحتی با یکدیگر و همچنین اغلب با تمام انواع ضخیم‌کننده‌های شناخته شده با اثرات هم افزایی ترکیب کرد. نقاط قوت ویژه آن ها مشخصات رئولوژی خاص قابل تنظیم است.خواص تسطیح بهتری نسبت به غلظت‌دهنده‌های کلاسیک دارند و سطح براقیت بالاتری نیز قابل دستیابی است. مزایای دیگر عبارتند از: مقاومت بیشتر در برابر آب و اسکراب و مقاومت بالاتر در برابر باکتری‌ها.

زمان باز و ثبات ذخیره را می‌توان با ترکیبی هوشمندانه با غلیظ‌کننده سلولزی بهبود بخشید. انتخاب ماده غلیظ کننده مناسب به زمینه کاربرد و روش کاربرد بستگی دارد.با یک انتخاب مناسب و یک ترکیب هوشمندانه رفتار رئولوژیکی می‌تواند به طور مناسب و کاربر پسند تنظیم شود. در یک فضای رقابتی بالا، این یک روش ایده‌آل برای ایجاد: ارزش افزوده است!

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست