زایلیتول در مقابل اریتریتول: کدام یک جایگزین سالم‌تری برای شکر هستند؟

جایگزین‌های شکر چیست؟

ارسال سفارش به سراسر کشور با سریع زمان

فروشنده: 09124850508

بسیاری از افراد به دنبال جایگزینی‌های شیرین به عنوان جایگزین‌های شکر هستند، به ویژه اگر نگران سلامتی دندان‌ها، کاهش وزن یا دیابت باشند.

زایلیتول و اریتریتول دو موردی هستند که ممکن است بخواهید آن‌ها را در نظر بگیرید. اما کدام یک از این‌ها انتخاب سالم‌تری است؟

الکل‌های قند شیرین‌کننده‌های کم کالری هستند.

جواب این سؤال ساده نیست. بنابراین بررسی موضوع با جزئیات بیشتر، ارزشمند است.

جایگزین‌های شکر چیست؟

جایگزین‌های شکر، شیرین‌کننده‌های کم‌کالری یا بدون‌کالری برای قند معمولی هستند. می‌توانید آن‌ها را در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌هایی که به عنوان “بدون قند” یا “غذای رژیمی” به بازار عرضه می‌شوند، پیدا کنید.

برخی از جایگزین‌های پرکاربرد قند عبارت‌اند از:

شیرین‌کننده‌های مصنوعی: نمونه‌های با نام تجاری شامل Equal، Sweet’N Low و Splenda هستند.

شیرین‌کننده‌های جدید: این‌ها به صورت تکی یا ترکیبی از انواع مختلف شیرین‌کننده‌ها مانند استویا یا عصاره میوه راهب هستند.

الکلهای قندی: زایلیتول و اریتریتول نمونه هستند.

اطلاعات بیشتر در مورد الکل‌های قند

الکل‌های قند شیرین‌کننده‌های کم کالری هستند.

با وجود نام، آن‌ها حاوی الکل نیستند. این گزینه‌های شیرین ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد. آن‌ها کالری و کربوهیدرات کمتری از قند دارند. اما Mayo Clinic توضیح می‌دهد که جایگزین‌های قند لزوماً راز کاهش وزن نیستند.

الکل‌های قندی از مزایای سلامتی دیگری برخوردار هستند که در زیر مورد بحث قرار گرفته‌ است. اما در برخی افراد، آن‌ها می‌توانند باعث مشکلات گوارشی شوند.

زایلیتول چیست؟

زایلیتول یک ماده طبیعی است که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و همچنین به طور طبیعی در بدن ما بروز می‌کند. با داشتن شیرینی، طعم و حجم برابر با شکر، می‌توان آن را در بسیاری از روش‌های مشابه استفاده کرد. همچنین طبق گفته Life Extension Foundation.، 40 درصد کالری کمتری از قند دارد.

مصرف زیاد روزانه به دلیل خاصیت ملین بودن آن ممکن است منجر به اسهال شود. توجه داشته‌باشید که زایلیتول برای سگ‌ها سمی است بنابراین مراقب باشید که هیچ ماده غذایی حاوی زایلیتول را با حیوانات خانگی خود به اشتراک نگذارید.

فواید سلامتی زایلیتول

زایلیتول برای دیابت

طبق گزارش Journal of Medicinal Food، زایلیتول ممکن است به افراد در رسیدن به سطح پایدارتر قند خون کمک کند. براساس مطالعه Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition، همچنین ممکن است در پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 مفید باشد.

زایلیتول برای سلامت دهان و دندان

طبق یک مطالعه در Iranian Journal of Microbiology، استفاده منظم از xylitol باعث می‌شود که باکتری‌های تشکیل‌دهنده حفره گرسنه بمانند و تقریباً 75 درصد از ‌بین بروند. همچنین جریان بزاق را افزایش داده و محیط قلیایی بیشتری ایجاد می‌کند. طبق مجله Journal of Dental Research، تعداد دفعاتی که در طول روز در معرض زایلیتول قرار می‌گیرید بیشترین اهمیت را دارد. برای پیشگیری از حفره، انجمن دندانپزشکی کالیفرنیا (CDA) استفاده از محصولات حاوی زایلیتول را سه تا پنج بار در روز، برای مصرف پنج گرم توصیه می‌کند.

تأثیر زایلیتول بر عفونت‌های گوش  و دستگاه تنفسی فوقانی

زایلیتول رشد باکتری‌های Streptococcus pneumoniae را مهار می‌کند. این باکتری عامل اصلی عفونت گوش میانی و سینوزیت است. آنالیز Cochrane Collaboration نشان می‌دهد کودکانی که زایلیتول را در آدامس، شربت یا قرص دو بار در روز مصرف می‌کردند، 25 درصد خطر ابتلا به عفونت گوش را کاهش می‌دهند.

هیچ داده ایمنی طولانی مدت برای زایلیتول وجود ندارد. اما xylitol در تعدادی از آژانس‌ها برای ایمنی تأیید شده ‌است. این موارد شامل سازمان غذا و داروی ایالات متحده، کمیته تخصصی مشترک بهداشت جهانی در مورد مواد افزودنی غذایی و کمیته علمی اتحادیه اروپا برای مواد غذایی است.

اریتریتول چیست؟

این شیرین‌کننده به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها وجود‌ دارد. همچنین در قارچ‌ها و غذاهای حاصل از تخمیر مانند شراب، پنیر و سس سویا یافت می‌شود. این ماده معمولاً به عنوان شیرین‌کننده فله در غذاهای کم کالری مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه طعم‌ غذای ندارد.

آنچه که باعث جدای می‌شود این است که کالری ندارد و به نظر نمی‌رسد همان مشکلات گوارشی را مانند سایر الکل‌های قند ایجاد کند. اما مصرف آن ممکن است به رفلاکس اسید منجر شود و باعث کم‌آبی و از بین رفتن الکترولیت‌ها شود.

فواید سلامتی اریتریتول

اریتریتول برای دیابت

یک مطالعه در Acta Diabetologica نشان داد که اریتریتول ممکن است یک جایگزین مناسب قند برای مبتلایان به دیابت باشد.

اریتریتول برای سلامت دهان و دندان

مانند سایر الکل‌های قند، اریتریتول منجر به پوسیدگی دندان نمی‌شود.

اریتریتول به عنوان یک آنتی‌اکسیدان است

محققان در یک مطالعه در Nutrition، اریتریتول را به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی با تأثیر مطلوب بر رگ‌های خونی عمل کردند، تعریف کرد.

بنابراین، کدام یک سالم‌تر است؟

یک مطالعه در Caries Research نشان داد که اریتریتول ممکن است برای سلامت دندان از زایلیتول بهتر باشد. و در مقایسه با زایلیتول، اریتریتول می‌تواند به طور کامل توسط بدن ما جذب شود و باعث کاهش ناراحتی در هضم شود. به‌علاوه، اریتریتول به هیچ وجه قند‌خون را بالا نمی‌برد، در حالی که زلیلیتول تأثیر کمی دارد. مرکز علم در  Chemical Cuisine با منافع عمومی توصیه می‌کند زایلیتول را محدود کنید، در حالی که اریتریتول را در گروه مواد بی‌خطر طبقه‌بندی می‌کند. با این حال، هر دو باید در اعتدال استفاده شوند.

اگر تصمیم به استفاده از آن‌ها دارید، بهتر است ابتدا درباره این تصمیم با پزشک خود صحبت کنید و نحوه واکنش بدن شما به این مواد را کنترل کنید.

منابع
  • Amo K, et al. (2011). Effects of xylitol on metabolic parameters and visceral fat.
  • Azarpazhooh A, et al. (2011). Xylitol for preventing acute otitis media in children up to 12 years of age. DOI:
  • Bahador A, et al. (2012). Effect of xylitol on cariogenic and beneficial oral streptococci: A randomized, double-blind crossover trial.
  • Berger A, et al. (2014). Effects of erythritol on endothelial function in patients with type 2 diabetes mellitus – A pilot study.
  • Chemical cuisine: Erythritol. (n.d.).
  • Den Hartog GJ, et al. (2010). Erythritol is a sweet antioxidant. DOI:
  • Food Insight Staff. (2017). Sugar alcohols [Fact sheet].
    foodinsight.org/Sugar_Alcohols_Fact_Sheet
  • Honkala S, et al. (2014). Effect of erythritol and xylitol on dental caries prevention in children. DOI:
    10.1159/000358399
  • Iafelice R. (2014). Sweet as sugar: Health benefits of stevia and xylitol.
  • Islam MS. (2011). Effects of xylitol as a sugar substitute on diabetes-related parameters in nondiabetic rats. DOI:
    10.1089/jmf.2010.0015
  • Mayo Clinic Staff. (2015). Artificial sweeteners and other sugar substitutes.
    mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/artificial-sweeteners/art-20046936
  • Milgrom P, et al. (2006). Mutans streptococci dose response to xylitol chewing gum.
    Xylitol: The decay-preventive sweetener. (n.d.).
    cda.org/Portals/0/pdfs/fact_sheets/xylitol_english.pdf

زایلیتول در مقابل اریتریتول زایلیتول در مقابل اریتریتول زایلیتول در مقابل اریتریتول

سیدی

اشتراک گذاری

یک پاسخ به “زایلیتول در مقابل اریتریتول: کدام یک جایگزین سالم‌تری برای شکر هستند؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *