کیتین

خرید کیتین

شرکت پیشگامان شیمی یکی از برترین تامین کنندگان کیتین و کیتوسان در ایران می باشد. جهت خرید کیتین و دریافت آنالیز و اطلاعات محصول با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

پیشگامان شیمی ، از شرکت های واردکننده برتر مواد شیمیایی بوده و در حوزه خرید و فروش مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع دارویی، آرایشی و غذایی تجربه بالایی دارد. شما مشتریان عزیز می توانید جهت خرید کیتین با کیفیت و قیمت مناسب با کارشناسان بازرگانی ما تماس بگیرید. همچنین جهت استعلام قیمت کیتین می توانید فرم موجود را از صفحه ی اصلی سایت تکمیل نمایید، تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهند.

کیتین چیست ؟

کیتین ((β- (1-4-پلی-N-استیل-D-گلوکوزامین) به طور گسترده در طبیعت توزیع می شود و بعد از سلولز دومین پلی ساکارید فراوان است. این ماده که به صورت میکروفیبریل های سفارش شده در طبیعت رخ می دهد , اصلی ترین جزء ساختاری در اسکلت های بیرونی سخت پوستان , خرچنگ ها و میگوها و همچنین دیواره های سلولی قارچ ها است.

برای کاربردهای پزشکی , کیتین (chitin) معمولاً به مشتق استیلاسیون آن , کیتوسان تبدیل می شود. کیتین و کیتوسان هر دو بیوپلیمرهای زیست سازگار , زیست تخریب پذیر و غیر سمی هستند. آنها همچنین عوامل ضد میکروبی و آبرسانی هستند.

شما تولید کننده عزیر اگر به دنبال شرکت های فروش مواد شیمیایی دارویی، برای خرید کیتین یا هر ماده دیگری میتوانید با ما تماس بگیرید.

عملکرد کیتین

کیتین مانند سلولز و کراتین یک پلیمر ساختاری است. پلیمرهای ساختاری که از مونومرهای کوچکتر یا مونوساکاریدها ساخته می شوند , الیاف محکمی را تشکیل می دهند.

وقتی در داخل یا خارج سلول به صورت سازمان یافته ترشح می شود , فیبرها پیوندهای ضعیفی بین یکدیگر ایجاد می کنند. این به کل ساختار استحکام می بخشد. کیتین و سلولز هر دو از مونومرهای گلوکز ساخته می شوند , در حالی که کراتین یک فیبر پروتئینی است.

پلیمرهای ساختاری مختلف در اوایل تکامل زندگی بوجود آمدند , زیرا فقط در گروه های خاصی دیده می شوند. سلولز منحصر به گیاهان , کراتین برای حیوانات و کیتین برای بندپایان , نرم تنان و قارچ ها است. کیتین و سلولز هر دو در اوایل تاریخ زندگی تکامل یافتند , در حالی که کراتین در برخی از حیوانات مدت ها پس از منشعب شدن گیاهان و قارچ ها از یوکاریوت های دیگر بوجود آمد.

کیتین
کیتین

ساختار کیتین

این ماده از مونوساکاریدهای گلوکز اصلاح شده تشکیل شده است. گلوکز به عنوان حلقه ای از مولکول های کربن و اکسیژن وجود دارد.

پیوندهای بین مولکول های گلوکز به عنوان پیوندهای گلیکوزیدی شناخته می شوند. اکسیژن هایی که به طور معمول گروه های هیدروکسیل متصل به حلقه کربن را تشکیل می دهند , می توانند به جای هیدروژن با کربن دیگر نیز پیوند ایجاد کنند. به این ترتیب می توان مونوساکاریدها را در زنجیره های طولانی بهم متصل کرد. کیتین توسط یک سری پیوندهای گلیکوزیدی بین مولکول های گلوکز جایگزین شده تشکیل می شود.

کیتین به دلیل جایگزینی که روی مولکول گلوکز ایجاد می شود با سلولز متفاوت است. به جای یک گروه هیدروکسیل (OH) , مولکول های گلوکز موجود در کیتین یک گروه آمیل متصل دارند که از کربن و نیتروژن تشکیل شده است.

نیتروژن یک مولکول مثبت الکتریکی است , در حالی که اکسیژن از نظر الکتریکی منفی است. این یک دو قطبی در مولکول تولید می کند , که پیوندهای هیدروژنی را که می تواند بین این مولکول ها و مولکول های اطراف آن ها ایجاد شود افزایش می دهد. هنگامی که در یک ماتریس با ترکیبات مختلف و سایر مولکول های کیتین ترکیب شود , ساختار حاصل می تواند به دلیل تمام فعل و انفعالات ضعیف بین مولکول های مجاور , بسیار سخت باشد.

کیتین
کیتین

انواع فرم های کیتین

بسته به منبع آن , به صورت دو آلومورف , یعنی فرم های α و β , رخ می دهد که می تواند توسط طیف سنجی NMR مادون قرمز و MS , همراه با پراش اشعه X مشخص شود.

γ-کیتین سومین آلومورف است که شرح داده شده است. آلومورف ها در جهت گیری میکروفیبرل ها متفاوت هستند. بیوسنتز آن توسط آنزیمی که به طور گسترده ای در طبیعت محافظت شده است , کاتالیز می شود. این آنزیم در هر ارگانیسم سازنده وجود دارد.

کاربرد کیتین در صنایع مختلف

این ماده در طیف گسترده ای از کاربردهای پزشکی مانند مهندسی بافت , تحویل دارو و ژن , ترمیم زخم و فناوری سلول های بنیادی استفاده می شود. این بیوپلیمرها را می توان به راحتی به محصولات مختلف از جمله هیدروژل  , غشاء، نانوالیاف , دانه , میکرو / نانوذرات و اسفنج پردازش کرد.

مهندسی بافت یکی از رشته های بسیار مطالعه شده ای است که در آن با موفقیت از کیتین و کیتوسان برای ساخت ساختارهای پلیمری برای اهداف ترمیم و بازسازی بافت استفاده شده است.

استخراج و تصفیه کیتین

استخراج و خالص سازی نه تنها برای بازیابی محصول مورد نظر مهم است بلکه برای توصیف محتوای آن در منابع مختلف نیز مهم است. تاکنون دو روش اصلی برای استخراج مورد مطالعه قرار گرفته است: روش های شیمیایی و روش های بیولوژیکی.

استخراج شیمیایی

استخراج شیمیایی اساساً از دو مرحله تشکیل شده است: درمان اسیدی برای از بین بردن مواد معدنی و درمان بازی برای از بین بردن پروتئین. روش کلاسیک می تواند شامل یک تیمار اسیدی با HCl 1 M به مدت 2 تا 24 ساعت و به دنبال آن یک درمان بازی با NaOH 1 M برای 24 تا 48 ساعت دیگر باشد. برای جلوگیری از تخریب کیتین و حفظ ساختار آن , دما معمولاً در دمای 60-90 درجه سانتیگراد نگهداری می شود. پارامترهای مختلف این درمان ها را می توان تنظیم کرد یا مراحل مختلف را ترکیب کرد تا با یک منبع خاص سازگار شود.

به عنوان مثال , محتوای مواد معدنی به ویژه در منابع صدف زیاد است در حالی که محتوای چربی در حشرات بسیار بیشتر است. بنابراین , می توان تیمار اسیدی را تنظیم کرد , خصوصاً از طریق روش حالت جامد , به گونه ای که از بین بردن هر دو منبع آلودگی ترکیب شده و کیتوسان کاملاً بلوری بدست آید. همچنین غلظت قلیایی برای مرحله پروتئین زدایی به صورت ویژه مورد توجه است , زیرا در درجه حرارت و غلظت بالا واکنش تا استیل شدن ادامه می یابد و محصول بدست آمده دیگر کیتین نیست , بلکه کیتوسان است.

استفاده از شرایط اسیدی و بازی در دمای بالا نیز ممکن است به یکپارچگی پلیمر کیتین آسیب برساند و بدین ترتیب می توان الیگوساکاریدها را بدست آورد. این می تواند مزایایی را برای برخی از کاربردها ایجاد کند , زنجیره های کوتاهتر که باعث حلالیت بهتر می شوند , اما همچنین اشکالاتی در تغییر زنجیره دارند.

یکی دیگر از جنبه های تصفیه کیتین , رنگ آن است. در واقع , ملانین ها و سایر اسکلروتین ها که به اسکلت خارجی بندپایان یا سایر منابع متصل شده اند , به دست آوردن یک ماده سفید خالص در پایان فرآیند دشوار است , بنابراین از مواد سفید کننده , مانند هیدروژن پراکسید اغلب برای نهایی سازی تصفیه آن استفاده می شود.

با این حال , عیب اصلی استفاده از استخراج شیمیایی به دلیل استفاده گسترده از محلول های اسیدی و بازی که نیاز به خنثی سازی و از بین بردن بیشتر دارد , تأثیر انرژی و زیست محیطی آن باقی مانده است.

استخراج بیولوژیکی

روش های بیولوژیکی استخراج کیتین اخیراً ایجاد شده است. آنها می توانند از آنزیم های خالص شده یا از میکروارگانیسم های کامل استفاده کنند. اگرچه با محیط زیست سازگارتر است , اما این روش ها همچنان کارآمدتر هستند , یکی از دلایل اصلی آن درک درستی از پیوندهای کووالانسی اصلی بین کیتین و پروتئین های اطراف و ملانین است.

در واقع , آنزیم های اصلی مورد استفاده برای تصفیه آن پروتئازها هستند , آنها پیوندهای پروتئینی را قطع می کنند و به آنها پپتیدها و آمینو اسید می دهند , اما نمی توانند کیتین را از کاتکول ها یا حتی آمینو اسیدهایی که مستقیماً به آن متصل هستند آزاد کنند. در این حالت , پرهیز از مراحل سفید کننده حتی دشوارتر می شود , بنابراین دامنه استخراج بیولوژیکی خالص را کاهش می دهد و آن را بسیار بیشتر بیوشیمیایی می کند.

برنامه های کاربردی کیتین

اخیراً گزارش شده است که این ماده چندین ویژگی از جمله سازگاری زیستی , تجزیه بیولوژیکی , مهار فلزات سنگین و کلسترول یا سایر چربی ها  , رفتارهای ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی و غیره را دارد. با این حال , ما باید تصدیق کنیم که حتی اگر این بیوپلیمرها بسیار امیدوار کننده به نظر برسند , تاکنون , برنامه های کاربردی کاملاً محدود باقی مانده اند.

علت محدود بودن برنامه های کاربردی کیتین و کیتوسان

این را می توان با جنبه های مختلف توضیح داد:

  • دشواری استخراج و خالص سازی کیتین اصلی 
  • برای بیشتر کاربردها لازم است که کیتین به کیتوسان و به دنبال آن به مشتقات کیتوسان تبدیل شود.

همچنین , برخی از ادعاهای ذکر شده قبلاً کمتر مشهود بود که در نگاه اول به نظر می رسید , به عنوان مثال , ارائه خواص ضد میکروبی و تجزیه بیولوژیکی برای همان مولکول دشوار است , در واقع اگر جنبه ضد میکروبی کیتین و کیتوسان ثابت شود , تجزیه زیستی آن ها بسیار مشکوک تر به نظر می رسد. به همین ترتیب , تصفیه سخت کیتین , یعنی از چربی ها , لزوماً به این معنی نیست که آن را کاندید مناسبی برای کاهش کلسترول در خون می کند.

کیتین
فروش کیتین

برنامه های پزشکی

اصلی ترین کاربردهای زیست پزشکی کیتوسان در ترمیم زخم است. این کاربرد دو ویژگی جالب کیتوزان را با هم ترکیب می کند: رفتار ضد میکروبی و سازگاری زیستی. برخی دیگر از کاربردهای زیست پزشکی کیتوسان نیز مورد بررسی قرار گرفت , مانند جایگزین های استخوان, فعل و انفعالات خون , تجویز داروها, ایمپلنت ها  یا ضد التهاب, ضد فشار خون و داروهای ضد سرطان  ؛ با این حال بیشتر این برنامه ها هنوز به بازار واقعی محصولات زیست پزشکی نرسیده اند.سرانجام , نشان داده شد که کیتوسان در برابر کریپتوزپوریدیوم در بزها نیز فعال است , باعث کاهش اسهال و افزایش وزن حیوانات جوان می شود.

کیتین

کاربردهای کشاورزی

گزارش شده است که به محافظت از گیاهان در برابر عوامل بیماریزا کمک می کنند. با این حال , در این برنامه , شرح داده شد که این ماده نقش های بسیار متفاوتی دارد.کیتین عمدتاً با اجازه رشد آفت کش های میکروبی , مانند Trichoderma harzianum, که گزارش شده در برابر بیماری محلول پاشی فعال است و در محافظت از دانه ها نقش دارد.

افزودن کیتین به محیط به طور خاص به رشد T. harzianum کمک کرده و تا حدی رشد برخی از عوامل بیماری زا مانند R. solani (عامل سوختگی غلاف برنج) را مهار می کند , بنابراین یک نقش دوگانه بازی می کند: افزایش تولید میکروارگانیسم های مناسب و کاهش حمله اجزای نامناسب از طریق مهار واقعی و کنترل بیشتر جمعیتی.

کیتوسان که به عنوان یک الکتریک کننده عمل می کند , در واقع , چندین گیاه دارای آنزیم های کیتینولیتیک هستند , که به آنها کمک می کند تا از خود در برابر مهاجمان پاتوژن مانند قارچ ها دفاع کنند. ورود کیتوسان در محیط رشد, تولید آنزیم های کیتینولیتیک را در گیاهان تحریک می کند , بنابراین مقاومت بیشتری در برابر متجاوزان طبیعی خود ایجاد می کند.

برنامه های کاربردی مواد

برای مدت طولانی از کیتوسان به عنوان ماده ای شبیه به پلاستیک برای تولید فیلم های ضد میکروبی برای صنایع غذایی استفاده می شد , به عنوان مثال بسته بندی هایی که از سبزیجات , میوه ها یا گوشت های تازه محافظت می کنند.

اخیراً , برخی از برنامه های جدید بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند , در میان آنها استفاده از کیتوسان به عنوان یک پشتیبانی کاتالیزور مورد توجه خاص است. در واقع , این برنامه ترکیبی از چندین تکنیک به روز , مانند خشک کردن یخ زده  یا استفاده از CO2 فوق بحرانی برای افزایش قابلیت تبادل سطح و یا استفاده از مایعات یونی است.

بنابراین با به حداقل رساندن مقدار محصول مورد نیاز – نسبت های کاتالیزوری و استوکیومتری و استفاده از مواد اولیه تجدید پذیر – دومین بیوپلیمر فراوان در سراسر جهان , به اجرای اصول شیمی سبز کمک می کند.

تصفیه آب

کیفیت آب همچنان یکی از مسائل عظیمی است که بشر در حال حاضر با آن روبرو است. دسترسی به آب خالص در برخی از نقاط جهان همچنان دشوار است و بدین ترتیب سوء تغذیه , بیماری ها و حتی درگیری های نظامی ایجاد می شود. بنابراین تصفیه آبی که در ابتدا برای استفاده نامناسب یا آلوده است, از اهمیت حیاتی برخوردار است. برای کمک به رفاه جمعیت بیشتری , تکنیک های تصفیه آب انتخاب شده باید از نظر فنی و اقتصادی کارآمد باشند.

معمولاً تکنیک های مختلفی برای تصفیه آب از جمله مهار , جذب , لخته سازی یا تیمارهای بیولوژیکی استفاده می شود. کیتوزان را می توان برای اهداف جذب و لخته سازی استفاده کرد , این واقعیت که یک ترکیب زیستی , بسیار فراوان و نسبتاً ارزان است , آن را در موارد خاص به یک راه حل انتخابی تبدیل می کند.

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • بدريان

    با سلام و درود. در رابطه با قيمت و ميزان فراواني كيتين در ايران نياز به اطلاعات دارم. آيا در داخل كيتين توليد مي شود؟

    پاسخ
    • مریم صالحی

      سلام. وقت بخیر
      لطفا با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

      پاسخ
  • حسنا

    سلام وقت بخیر
    قیمت هر کیلو کیتین رو لطف میکنید

    پاسخ
    • دکتر محمد رضا سلیمی

      سلام وقت بخیر
      لطفا با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید تا آنالیز و قیمت محصول برای شما دریافت کنید

      پاسخ
  • محمد

    سلام…قیمت صنعتی کیتوسان رو لطف می فرمایید؟

    پاسخ
    • وحید طهماسبی

      با سلام و احترام ، همکاران ما از طریق ایمیل با شما ارتباط برقرار خواهند کرد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست