پروبیوتیک برای پوست

بسیاری از اثرات مفید پروبیوتیک‌ها برای سلامتی انسان وجود دارد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های التهابی روده، تنظیم کلسترول و انسولین، کاهش خطر سرطان روده بزرگ و افزایش جذب کلسیم کمک کند.

فواید پروبیوتیک ها برای پوست

پروبیوتیک‌ها گونه‌های زنده میکروبی هستند که در غذاهای خاصی یافت می‌شوند و باید آن‌ها را از پری‌بیوتیک‌ها که مواد غذایی غیر قابل هضم هستند و رشد میکروبیوتا را تقویت می‌کنند، تفکیک کرد. از طرف دیگر، سین بیوتیک‌ها محصولاتی هستند که هم پروبیوتیک دارند و هم پروبیوتیک.

اساساً، پروبیوتیک‌ها به حفظ هموستاز میکروفلورا در دستگاه گوارش کمک می‌کنند. در عین حال، آن‌ها از استعمار توسط میکروب‌های بیماریزا یا ناخواسته جلوگیری می‌کنند.

غذاهای معمولی حاوی پروبیوتیک شامل ماست، کفیر، نان، خمیر مایه، کلم ترش (غیر پاستوریزه)، کیمچی و ترشی (در آب نمک، نه سرکه) است. به عنوان نمونه، ماست حاوی باکتری‌های پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است که خواص مفید آن را برای سلامت دستگاه گوارش فراهم می‌کند.

در مقایسه با پوست، اکوسیستم دستگاه گوارش پیچیده‌تر است و حاوی تنوع غنی از میکرو فلوراست. به احتمال زیاد، محیط خشن پوست از ساکن شدن بسیاری از میکروارگانیسم‌ها در سطح آن جلوگیری می‌کند. با این وجود میکروبیوتای پوست نقش مهمی در حفظ هموستاز دارد.

پوست شامل گونه‌های میکروبی ساکن و گذرا است. شایع ترین گونه‌های ساکن شامل پروپیونی باکتریا (P. acnes ، P. avidum و P. granulosum)، استافیلوکوک منفی کوآگولاز منفی (Staphylococcus epidermis)، میکروکوک، Corynebacteria و Acinetobacter است. برخی از گونه های گذرا از استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی، سودوموناس آئروگوئینوزا و گونه های باسیلوس تشکیل شده اند. گونه‌های مقیم قادر به ایجاد کلنی بر روی پوست و تولید مثل هستند، در نتیجه یک محیط مفید فراهم می‌کنند، در حالی که گذرا بیشتر به باکتری های غیر مفید است قادر به ایجاد کلنی در سطح پوست نیستند.

در سال 1930، استوکس و پیلسبوری فرضیه ارتباطی بین وضعیت عاطفی یا استرس فرد و سلامت دستگاه گوارش را مطرح کردند، که به نوبه خود بر وضعیت سلامت پوست تأثیر می‌گذارد. یافته‌ها و نظریه‌های آن‌ها بسیار جلوتر از زمان آن‌ها بود، و بینش‌های اخیر شواهد قانع‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد رابطه بین این سه منطقه از آناتومی را نشان می‌دهد.

همچنین مقدار قابل توجهی از شواهد وجود دارد که نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها در پیشگیری از درماتیت آتوپیک، به ویژه در کودکان در دوره‌های قبل و بعد از زایمان مؤثر هستند. با این حال، شواهدی وجود دارد که پروبیوتیک‌ها در درمان آتوپیک موجود موثر هستند. درماتیت هنوز بحث برانگیز است، و مطالعه بیشتر لازم است. گرچه در حال حاضر به عنوان عمل رایج درماتولوژیک در یک محیط بالینی پذیرفته نشده است، همچنین مطالعاتی وجود دارد که نتایج مثبتی را در درمان اگزما، آکنه ولگاریس، ترمیم زخم و محافظت از نور با پروبیوتیک‌ها نشان می‌دهد. گرچه این نتایج امیدوار کننده است، اما نیاز به انجام مطالعات بیشتر در مقیاس بزرگ قبل از استفاده از چنین روش‌های درمانی در عمل بالینی وجود دارد.

در حوزه درمان‌های زیبایی، با درمان موضعی، یک استراتژی کمی متفاوت برای تقویت میکروبیوتای پوست به دست می‌آید. تعدادی از محصولات در بازار موجود است که بیشتر آن‌ها به صورت کرم‌های مراقبت از پوست هستند که اغلب به عنوان مراقبت از پروبیوتیک پوست دسته‌بندی می‌شوند. در حالی که اکثر مطالعات در مورد اثرات مفید پروبیوتیک‌ها بر سلامت پوست از طریق روش تجویز خوراکی انجام شده است، شواهد بیشتری وجود دارد که کاربرد موضعی نیز یک روش درمانی مناسب است. مطالعات آینده باید به توضیح تفاوت در اثربخشی کمک کند تجویز موضعی و خوراکی پروبیوتیک‌ها.

خرید مواد اولیه آرایشی و بهداشتی، در حالی که مکانیسم دقیق عملکرد پروبیوتیک بر روی پوست مشخص نیست، گفته شده است که پروبیوتیک‌ها ممکن است یک مانع محافظتی ایجاد کنند، که مانع از شناسایی سلول های پوستی میکروب‌های مخرب بیش از حد (معروف به تداخل باکتریایی) می‌شود. چنین اتفاقی می‌تواند مانع ارتباط سلول‌های کراتینوسیت و لانگرهانس با سیستم ایمنی بدن شود و از این طریق پاسخ ایمنی را دور می‌زند. همچنین ذکر شده است که پروبیوتیک‌ها دارای خواص ضد میکروبی هستند و می‌توانند به عنوان گزینه‌های درمانی معمول مانند آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده شوند. بعلاوه، اثرات تعدیل سیستم ایمنی پروبیوتیک‌ها – بیش از حد احتمالاً از طریق تأثیر آن‌ها بر رفتار ایمنی سیگنالینگ کراتینوسیت‌ها – به کاهش واکنش‌های ایمنی بدن کمک می‌کند که به طور معمول منجر به التهاب، قرمزی و تحریک می‌شود.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست