جایگزین شکر در شیرینی پزی

جایگزین شکر در شیرینی پزی

از زمان‌های گذشته تا امروز مردم به دنبال نوع سالم جایگزین شکر در شیرینی پزی می‌گشتند. طوری که انگار در آن سال‌ها می‌دانستند شکر می‌تواند یک سم سفید بلقوه باشد. اما امروز با یک جست و جوی ساده در اینترنت می‌توانند ببینند انواع جایگزین‌های شکر کدام هستند. با این حال برخی از آن‌ها هنوز هم بین مردم ما ناشناخته می‌باشند. در این مقاله پیشگامان شیمی شما را با بهترین‌های آن‌ها آشنا می‌کند.

پیشگامان شیمی شرکت پیشگامان در واردات و فروش مواد اولیه غذایی و عرضه انواع محصولات مورد نیاز کارخانه‌های صنایع غذایی و دارویی می‌باشد. به طوری که در این صنعت نام آشنا به شمار می‌رود.

کنسانتره میوه

شما عزیزان می‌توانید با یک تماس تمام محصولات موردنیاز خود را از این شرکت تهیه کنید. کافی است تلفن را بردارید و با کارشناسان مستقر در دفتر شرکت تماس حاصل نمایید.

چرا باید دنبال جایگزین شکر در شیرینی پزی

شکر یک سم سفید واقعی است که در طولانی مدت اثر می‌کند. این ماده نه تنها دندان‌ها را خراب می‌کند، به بخش‌های دیگر بدن نیز آسیب می‌رساند. شکر حتی می‌تواند شما را معتاد کند. البته بسیاری از ما معتاد استفاده از شکر هستیم و هنوز خودمان به این موضوع پی نبرده‌ایم! اعتیاد به این ماده با ترشح دوپامین در بخش جوایز مغز شروع می‌شود.

فروکتوز موجود در شکر توسط کبد دریافت و متابولیزه می‌شود. فروکتوز متابولیزه شده تبدیل به گلیکوژن شده و در کبد به عنوان انرژی ذخیره می‌شود. تا اینجای کار مشکلی نیست اما اگر این فروکتوز زیاد باشد، تبدیل به چربی شده و در نواحی مختلف زخیره می‌شود. با این حال تنها به دلیل چاقی نیست که باید دنبال جایگزین شکر در شیرینی پزی بگردیم. فروکتوز زیاد می‌تواند منجر به بیماری‌های دیگری همچون کبد چرب نیز بشود.

در بدن ما گلوکز باید زودتر از فروکتوز مصرف شود. یکی از وظایف هورمون انسولین نیز همین است. گلوکز که ماده‌‌ای سمی است، باید مصرف شود اما فروکتوز می‌تواند در بدن باقی بماند. با استفاده بیش از اندازه از شکر باید منتظر مقاومت سلول‌ها در برابر انسولین باشید. این یعنی سلول‌ها گلوکز دریافت نمی‌کنند. بلکه تمایل دارند فروکتوز بسوزانند. این یعنی شما دچار دیابت نوع یک شده‌‌اید و به زودی باید با بینایی خود خداحافظی کنید.

با مصرف زیاد شکر بیش از اندازه چاق می‌شوید. یکی از دلایلی که مردم امروزه به دنبال جایگزین شکر در شیرینی پزی هستند تأثیر شکر روی هورمون سیری است. شکر باعث می‌شود این هورمون دیرتر به مغز برسد در نتیجه شما بیشتر غذا خواهید خورد.

بهترین جایگزین شکر در شیرینی پزی

بهترین ماده برای جایگزین کردن آن در شیرینی پزی ماده‌‌ای است که علاوه بر طعم شیرینی‌ها ظاهر آن‌ها را نیز در بهترین حالت ممکن حفظ کند.

کنسانتره میوه

میوه‌ها دارای فروکتوز می‌باشند. البته نه به همان اندازه شکر اما مقدار کمی فروکتوز دارند. فروکتوز درون میوه‌ها طوری است که در کبد به عنوان چربی بد ذخیره نمی‌شود. پس مصرف تعدادی میوه پس از یک ورزش سخت اشتباه به نظر نمی‌رسد.

کنسانتره میوه

کنسانتره میوه در شیرینی‌های شما نیز می‌تواند از همین فروکتوز بهره ببرد. فروکتوز درون میوه زمانی آزاد می‌شود که آن را با کمی شیرین‌کننده مصنوعی بپزید. پختن میوه شاید کمی از خواص آن را از بین ببرد. اما اگر می‌خواهید یک شیرینی سالم و میوه‌‌ای داشته باشید، این بهترین انتخاب به عنوان جایگزین شکر در شیرینی پزی است.

کنسانتره میوه همان آب میوه به همراه مقداری افزودنی است که در کارخانه به آن اضافه می‌کنند. با این حال تفاوت‌های گسترده‌‌ای با آب میوه از نظر ساختار دارد. برای مثال آب میوه دارای شکر است که می‌تواند کبد شما را چرب کند. اما کنسانتره میوه خالص‌تر بوده و مقدار بسیار کمی شیرین‌کننده دارد که می‌تواند شکر نباشد. پس خبری از کبد چرب هم نخواهد بود.

افزودن کنسانتره میوه به شیرینی‌های شما نیاز به کم کردن مایعات درون شیرینی دارد. بهتر است حدود ۳ قاشق غذاخوری هر گونه مایعی که در شیرینی وجود دارد را کاهش دهید. به ازای هر فنجان شکر نیز می‌توانید سه چهارم فنجان از کنسانتره میوه اضافه کنید. فراموش نکنید تولید کنندگانی که قصد استفاده از کنسانتره انواع میوه‌ها را دارند می‌توانند با پیشگامان شیمی تماس گرفته و به صورت عمده سفارش دهند.

موز یک نوع عالی جایگزین شکر در شیرینی پزی

هیچکس نیست که نداند موز چقدر شیرین است. این میوه در بسیاری از شیرینی‌ها باید اضافه شود. چه خوب که مقداری از موز را نیز به دلیل شیرین کردن به شیرینی‌های خود اضافه کنیم. موز خواص بسیاری را به شیرینی‌های شما اضافه می‌کند. برای مثال با استفاده از مواد مغذی سرشاری که درون خود دارد، اکسیژن‌رسانی به مغز را تسهیل می‌کند.

موز

همچنین به کمک مقادیر بالای تریپتوفانی که در خود جای داده است، از افسردگی و بسیاری از مشکلات ناشی از آن جلوگیری می‌کند. باور کنید یا نه موز یک انتخاب عالی برای جایگزین شکر در شیرینی پزی شدن است. موز مقدار زیادی فیبر درون خود جای داده است. این فیبر‌ها کمک می‌کنند معده سریعتر احساس سیری کرده و هورمون سیری را به سوی مغز روانه کند. در نتیجه شما کمتر می‌خورید.

با این وجود باز هم اگر جامعه مصرف موزتان مردم زیادی را شامل می‌شود، بهتر است از شیرین‌کننده‌ها یا عصاره‌های غیرطبیعی موز استفاده کنید. چرا که موز ممنوعیت مصرف گسترده‌‌ای دارد. افرادی که میگرن دارند یا هایپرکالمی می‌شوند بهتر است از موز استفاده نکنند. هایپرکالمی بیماری است که طی آن پتاسیم اضافی در خون یافت می‌شود.

شکر قهوه‌‌ای یک جایگزین شکر در شیرینی پزی معمولی

ماده اولیه تهیه هر دو نوع شکر سفید و شکر قهوه‌‌ای نیشکر می‌باشد. با این حال اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها مقدار پالایش و گرفتن شیره از نیشکر است. شکر قهوه‌‌ای هنوز هم مقداری از شیره نیشکر را درون خود دارد. همانطور که می‌دانید سم سفید به سرعت میزان انرژی بدن را افزایش داده و به سرعت نیز این انرژی از بین می‌رود. اما شکر قهوه‌‌ای مقدار انرژی بدن را در یک بازه متوسط افزایش داده و آرام آرام آن را کم می‌کند.این نوع شکر ظاهر شیرینی‌های شما را نیز چندان تغییر نمی‌دهد. شیرین است اما دقیقاً به همان اندازه سم سفید شیرینی‌های زیبا و خوردنی به شما هدیه می‌کند.

شکر قهوئعه ای

شکر قهوه‌‌ای همچنین می‌تواند باعث نظم در قاعدگی بانوان شود. تحقیقات نشان داده است اگر این نوع شکر به همراه زنجبیل و مقداری چای سرخ مصرف شود، می‌تواند دردهای قاعدگی بانوان را نیز کاهش دهد. چه خوب است که یک داروی خوشمزه استفاده کنیم!

لازم است دقت داشته باشید که شکر قهوه‌‌ای و سفید مبدا یکسانی دارند. پس ماهیت کلی آن‌ها یکسان است. با این حال برخی معتقدند چون شکر قهوه‌‌ای کالری کمتری دارد، بهتر است جایگزین شکر در شیرینی پزی برای افراد دیابتی شود. شکر قهوه‌‌ای می‌تواند برای نوزادان یا افرادی که ضعف بسیاری داشته یا مدام نفخ می‌کنند نیز استفاده شود. شیرینی‌های تولدی شده با استفاده از شکر قهوه‌‌ای ساده‌تر، سالم‌تر و پوک‌تر هستند.

این شیرینی‌ها همچنین سریعتر عمل می‌آیند. حتی در صورتی که دسرهای یخچالی تهیه می‌کنید نیز می‌توانید از این ماده استفاده کنید. چرا که شکر قهوه‌‌ای موجب می‌شود این دسرها سریعتر خود را بگیرند.

جایگزین شکر در شیرینی پزی

پیشگامان شیمی آماده ارائه انواع جایگزین شکر در شیرینی پزی می‌باشد. شما عزیزان تولید کننده می‌توانید با یک تماس از چند و چون ماجرا آگاهی یابید. کافی است با کارشناسان مستقر در دفتر ما تماس بگیرید.

منابع:

  • 11 Handy Sugar Substitutes to Keep in the Pantry (& the Fridge!)
  • 6 Sweet Sugar Substitutes for Baking

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست