فنوکسي اتانول در محصولات پوستی

فنوکسی اتانول در محصولات پوستی(CAS شماره 122-99-6) یک الکل اتر و معطر است که به عنوان 2-فنوکسی اتانول , اتیلن گلیکول مونوفنیل اتر , فنوکسیتول , 1-هیدروکسی-2-فنوکسی اتان و (2-هیدروکسی اتوکسی) بنزن نیز شناخته می شود.

استفاده از فنوکسي اتانول
فنوکسي اتانول در محصولات پوستی

طیف وسیعی از فعالیت های ضد میکروبی دارد و در برابر انواع مختلف باکتری های گرم منفی  و گرم مثبت موثر است. فنوکسی اتانول فعالیت ضد میکروبی با جدا کردن فسفوریلاسیون اکسیداتیو از تنفس و با مهار رقابتی مالات دهیدروژناز است. همچنین با افزایش نفوذپذیری غشای سلولی به یون های پتاسیم به عنوان یک عامل ضد باکتری عمل می کند و اثر مهاری مستقیم بر روی DNA میکروبی و سنتز RNA اعمال می کند.

فنوکسی اتانول فعالیت گسترده ضد میکروبی آن , برای دهه ها به عنوان نگهدارنده در محصولات مختلف مانند داروها (به عنوان مثال در واکسن ها) و ضدعفونی کننده دست محصولات ضد عفونی کننده تا غلظت 5 % , از جمله محصولات برای کودکان نوپا استفاده می شود.

فنوکسی اتانول نسبت به سایر مواد نگهدارنده شیمیایی آرایشی (مانند متیل ایزوتیازولین , یدوپروپینیل بوتیل کاربامات , اتیل هگزیل گلیسیرین و متیل پارابن) اثر مهاری ضعیف تری بر باکتری های معمولی ساکن پوست دارد و به عنوان نگهدارنده در طیف وسیعی از محصولات آرایشی شستشو و مرطوب کننده استفاده می شود. این همچنین یک ماده معطر است که در بسیاری از مخلوط های عطر استفاده می شود.

مطالعات انجام شده در اسپانیا نشان داد که 43.09 % از لوازم آرایشی منحصراً در داروخانه ها , 23.29 % لوازم آرایشی فروخته شده در سوپر مارکت ها و 14.1 % لوازم آرایشی از مغازه های گیاهی حاوی فنوکسی اتانول هستند.

مزایای فنوکسی اتانول در محصولات پوستی

فنوکسی اتانول در درجه اول به عنوان نگهدارنده و تثبیت کننده استفاده می شود. این بدان معناست که برای موارد زیر استفاده می شود:

  • کاهش رشد باکتریایی در لوازم آرایشی و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به عفونت
  • کاهش رشد قارچ ها و مخمرها در محصولات , که می تواند باعث خراب شدن آن ها شود.
  • عمر محصولات را افزایش دهید و از خراب شدن آن ها جلوگیری کنید.
  • از تغییر رنگ یا بوی نامطبوع محصولات خود جلوگیری کنید
  • سایر مواد شیمیایی موجود در صابون را تثبیت کرده و دوباره عمر مفید را افزایش دهید.
  • با این حال , فنوکسی اتانول علاوه بر خواص محافظتی , گاهی اوقات در محصولات برای درمان آکنه نیز استفاده می شود , برخی مطالعات نشان داده اند که می تواند تعداد جوش ها را کاهش دهد.

در بیشتر موارد , اگرچه می تواند از پوست شما در برابر مشکلاتی که ممکن است در اثر باکتری یا رشد قارچ در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست ایجاد شود محافظت کند , اما فنوکسی اتانول هیچ فایده مستقیمی برای پوست و سلامت پوست شما ندارد.

در نهایت , نوعی از نگهدارنده برای اطمینان از این که لوازم آرایشی و محصولات شما عفونت را منتقل نمی کنند , حیاتی است و فنوکسی اتانول برای اکثر مردم یک گزینه مطمئن است. در مقایسه با پارابن ها و نگهدارنده های آزاد کننده فرمالدئید , که هر دو دارای خطرات قابل اثبات هستند , مطمئناً گزینه ایمن تری است.

محصولات حاوی نگهدارنده فنوکسی اتانول
فروش فنوکسی اتانول

عوارض فنوکسی اتانول روی پوست

فنوکسی اتانول در غلظت 1 % یا کمتر به عنوان بخشی امن از روش مراقبت از پوست در نظر گرفته می شود. با این حال , مواردی از واکنش های پوستی از جمله سوزش , بثورات , اگزما و کهیر گزارش شده است.

در موارد نادر , نگهدارنده ممکن است باعث حساسیت های جدی تری شود. آنافیلاکسی شناخته شده است , اما بسیار نادر است. با توجه به نادر بودن این واکنش ها , در نظر گرفته می شود که آن ها به دلیل تمایل عمومی برای تحریک پوست توسط فنوکسی اتانول ناشی از آلرژی هستند. اگر نسبت به فنوکسی اتانول واکنش آلرژیک داشته اید , باید از محصولات حاوی آن اجتناب کنید.

اطمینان حاصل کنید که بیش از حد محصولات حاوی فنوکسی اتانول را همزمان لایه بندی نکنید , زیرا باعث تحریک پوست می شود.

برای اکثریت قریب به اتفاق کاربران , هیچ گونه واکنش یا مشکلی دیگر با فنوکسی اتانول وجود ندارد. اگر نسبت به آن واکنش نشان می دهید , بهتر است در آینده از این ماده اجتناب کنید و در مورد آزمایش حساسیت با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید این فنوکسی اتانول است که شما به آن واکنش نشان می دهید و نه سایر ترکیبات محصولات شما.

استفاده از فنوکسي اتانول
فنوکسي اتانول در محصولات پوستی

چه موقع از فنوکسی اتانول استفاده کنید

ما یکبار آن را گفته ایم , اما باز هم می گوییم: محصولات حاوی فنوکسی اتانول برای اکثریت قریب به اتفاق بزرگسالان , صرف نظر از نوع پوست , بی خطر هستند. از آنجا که یک ماده نگهدارنده است , نه یک ماده “فعال” , تنها افرادی که باید از آن اجتناب کنند کسانی هستند که در گذشته واکنش آلرژیک به فنوکسی اتانول را تجربه کرده اند. هیچ الگوی شناخته شده ای از واکنش های آلرژیک به فنوکسی اتانول وجود ندارد.

با این حال , شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض فنوکسی اتانول منجر به مشکلات عصبی در نوزادان است. بنابراین , شما نباید از محصولات حاوی فنوکسی اتانول برای کودکان زیر سه سال استفاده کنید.

علاوه بر این , به طور گسترده توصیه می شود از استفاده از کرم های نوک پستان (و محصولات مشابه) حاوی نگهدارنده خودداری کنید. این به دلیل حادثه ایاست که در سال 2008 رخ داد , یک کرم نوک سینه حاوی مواد نگهدارنده پس از ایجاد اختلال تنفسی , استفراغ و اسهال در برخی از نوزادان , فراخوان شد.

به همین دلیل , توصیه می شود که زنان باردار از محصولات حاوی فنوکسی اتانول اجتناب کنند , اگرچه هیچ خطری برای جنین ثابت نشده است. با این حال , بهتر است مراقب خطرات احتمالی باشید , و همانطور که در اصل در لوازم آرایشی یافت می شود , تنظیم روتین مراقبت از پوست برای جلوگیری از آن نباید دشوار باشد.

سرانجام , خرگوش ها و موش های مورد استفاده در آزمایشات حتی در سطوح نسبتاً پایینی سوزش پوست را نشان دادند , بنابراین مراقب باشید که این محصولات را در هر صورت از حیوانات خانگی دور نگه دارید.

آیا فنوکسی اتانول ضد عفونی کننده است؟

فنوکسی اتانول یک ماده نگهدارنده است که برای دفع باکتری ها , قارچ ها و ویروس ها استفاده می شود. فنوکسی اتانول به عنوان یک افزودنی ضد عفونی کننده در داروها و لوازم آرایشی استفاده می شود. این نگهدارنده قبل از اقدامات تشخیصی مانند عمل , زخم ها برای جلوگیری از عفونت ها و بدتر شدن زخم های عفونی استفاده می شود.

استفاده از فنوکسي اتانول
فنوکسي اتانول در محصولات پوستی

نحوه استفاده از فنوکسي اتانول

بسیاری از لوازم آرایشی و عطریات معمول مراقبت از پوست شما احتمالاً حاوی فنوکسی اتانول هستند. هنگامی که برنامه مراقبت از پوست شما حاوی محصولات زیادی نیست , نباید نگران استفاده از آن باشید (به استثنای موارد ذکر شده در بالا).

هنگام جستجو برای آرایش چشم , ما واقعاً توصیه می کنیم که نوعی از مواد نگهدارنده مانند فنوکسی اتانول را انتخاب کنید. ارزش ویژه آن در اینجا این است که رشد باکتری ها را کاهش می دهد و از آنجا که عفونت چشم ناشی از آرایش نسبتاً شایع است , می تواند ناخوشایند باشد و به طور بالقوه درمان آن دشوار است , پس در وهله اول باید احتمال وقوع آن را کاهش می دهد.

منابع:

Safety of phenoxyethanol when used as a preservative in cosmetics

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست