خرید سدیم تری پلی فسفات

تری پلی فسفات سدیم که با نام‌های پنتا سدیم تری فسفات، پنتا سدیم تری پلی فسفات یا تری فسفات سدیم نیز شناخته می‌شود، در طیف گسترده‌ای از کاربردها در ساخت محصولات پاک کننده و نگهدارنده‌های غذایی و همچنین در تاسیسات تصفیه آب استفاده می‌شود. در این محتوا به معرفی سدیم تری پلی فسفات و کاربردهای آن در صنایع مختلف می‌پردازیم. اگر به دنبال خرید سدیم تری پلی فسفات هستید ما را همراهی کنید تا اطلاعات مورد نیاز در مورد پودر تری پلی فسفات سدیم را کسب کنید.

قیمت سدیم تری پلی فسفات خوراکی

خواص سدیم تری پلی فسفات
معادل انگلیسی Sodium tripolyphosphate
شناسه محصول 7758-29-4
فرمول مولکولی Na5O10P3
وزن مولکولی (g/mol) 367.86
شکل ظاهری پودری سفید
دمای ذوب 622°C
PH 9.1  تا 10.2 (1 % محلول)
انحلال پذیری در آب
کاملا محلول 14.5 g/100 ml
گرید خوراکی، صنعتی

سدیم تری پلی فسفات چیست؟

سدیم تری پلی فسفات (STPP)، یک ماده شیمیایی است که اغلب برای مرطوب نگه داشتن غذاهای دریایی استفاده می‌شود تا سفت تر و براق تر به نظر برسد. همچنین به عنوان نمک پنتا سدیم یا تری فسفریک اسید نیز شناخته می‌شود. STPP همچنین جزء مواد شوینده و صابون است. اکثر فرم های ژل، مایع، قرص و پودر شوینده های لباسشویی و ماشین ظرفشویی حاوی STPP هستند. به عنوان یک غذا، به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می‌شود، اما مقادیر زیادی از محصول می‌تواند سمی باشد.

[presto_player id=48967]

این یک افزودنی است – به نام تری پلی فسفات سدیم یا به اختصار STPP – و برای اینکه غذاهای دریایی شما سفت تر، صاف تر و براق تر به نظر برسند استفاده می شود. تولید کنندگان غذاهای دریایی ممکن است غذاهای دریایی شما را در یک حمام شیمیایی سریع STPP خیس کنند تا به این اثرات دست یابند. برخی از غذاهای دریایی که معمولاً «خیسانده می شوند» شامل گوش ماهی، میگو و هر چیزی که فیله شده است که بسیار پوسته پوسته است – مانند هیک، کف پا یا گوشت خرچنگ تقلیدی.

اگر غذاهای دریایی برای مدت طولانی در حمام STPP خیسانده شوند، ممکن است آب بیشتری جذب کنند، به این معنی که شما قیمت بیشتری برای محصول پرداخت خواهید کرد زیرا آب اضافی باعث وزن بیشتر آن می شود. اگر در حین پختن ماهی، مایع سفید شیری رنگی از ماهی خارج شود، ممکن است محصولی با STPP “خیسانده” شده باشد و همچنین ممکن است کمی از اندازه باد کند.

خواص سدیم تری پلی فسفات

سدیم تری پلی فسفات stpp یک ترکیب غیر آلی (نمک سدیم پلی فسفات پنتاآنیون) دارای فرمول مولکولی Na5P3O10  است. این ماده یک پودر سفید رنگ است که با  شاخص 451E نیز شناخته می‌شود. این ترکیب بسیار جاذب آب است و در آب کاملا محلول و در متانول کمی محلول است اما در دی اتیل اتر و n-اکتانول نامحلول می‌باشد.

تری پلی فسفات سدیم یک ترکیب معدنی با فرمول Na5P3O10 و نمک سدیم پلی فسفات پنتا آنیون است. به عنوان جزئی از طیف وسیعی از محصولات خانگی و صنعتی به ویژه مواد شوینده استفاده می شود.

روش تولید سدیم تری پلی فسفات

پلی فسفات از تعدادی واحد فسفات ساده که به هم متصل شده‌اند تشکیل می‌شود و تری پلی فسفات سدیم شامل سه واحد از این قبیل است. فرآیندهای تولید سدیم تری پلی فسفات به شرح زیر است:

STPP به طور تجاری با خنثی سازی اسید فسفریک با هیدروکسید سدیم برای تشکیل مخلوط فسفات مونوسدیم و فسفات دی سدیم تولید می‌شود. سپس مخلوط را در دمای 500-550 درجه سانتیگراد گرم کنید. در اینجا معادله واکنش است:

NaH2PO4 + 2Na2HPO4 → Na5P3O10 + 2H2O

در شرایط آزمایشگاهی، با فسفات و سدیم دی فسفات سنتز می‌شود:

NaPO3 + Na4P2O7 → Na5P3O10

همچنین سنتز تری پلی فسفات سدیم ممکن است:

Na3P3O9 + 2NaOH → Na5P3O10 + H2O

سدیم تری پلی فسفات خوراکی (STPP گرید غذایی) به دو شکل وجود دارد و از فرمول شیمیایی مربوطه پیروی می‌کند:

  • STPP بدون آب: Na5O10P3
  • STPP هگزا هیدرات: Na5O10P3 · 6H2O
خرید تری پلی فسفات سدیم در اصفهان
خرید سدیم تری پلی فسفات سبک

کاربرد سدیم تری پلی فسفات stpp

این ماده به عنوان یک جز متداول در طیف گسترده‌ای از محصولات خانگی و صنعتی به ویژه شوینده‌ها استفاده می‌شود. سدیم تری پلی فسفات (STPP) به عنوان جزئی برای تولید مواد شوینده مصنوعی، تصفیه آب و همچنین در صنایع سرامیک، رنگ، لاک و سایر صنایع به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق‌تر کاربردهای سدیم تری پلی فسفات در مصارف مختلف می‌پردازیم.

سدیم تری پلی فسفات یک پاک کننده قوی

STPP با سرعت هیدراتاسیون بالا برای استفاده در تجهیزات مدرن به دلیل مدت زمان کوتاه‌تر واکنش با آب ترجیح داده می‌شود که برای میکسرهای قدرتمند با سرعت بالا لازم است. در سایر تجهیزات، توصیه می‌شود از STPP با سرعت هیدراتاسیون متوسط ​​یا کم استفاده شود که از تشکیل توده در دوغاب شوینده جلوگیری می‌کند.

تری پلی فسفات سدیم در انواع محصولات پاک کننده استفاده می‌شود. تری پلی فسفات سدیم در صنعت به عنوان نرم کننده آب عمل می‌کند. در آب سخت (آبی حاوی غلظت بالای +Mg2 و +Ca2)، مواد شوینده غیرفعال می‌شوند، STPP- به عنوان یک عامل شلات کننده با بار زیاد، به یون‌های کلسیم و منیزیم محکم می‌چسبد و از تداخل آن‌ها با مواد شوینده سولفونات جلوگیری می‌کند.

STPP توانایی مواد مختلف موجود در شوینده را برای نفوذ عمیق‌تر به الیاف لباس و همچنین سطوح دیگر بهبود می‌بخشد و به ایجاد کف و حباب کردن کمک می‌کند. بنابراین، اکثر کارخانه‌های شیمیایی که تری پلی فسفات سدیم تولید می‌کنند، “شوینده‌ها” را به عنوان زمینه اصلی استفاده برای این ماده شیمیایی ذکر می‌کنند.

خرید stpp
فروش تری پلی فسفات سدیم خوراکی

سدیم تری پلی فسفات در صنایع غذایی

سدیم تری پلی فسفات خوراکی یک افزودنی شیمیایی است که برای حفظ مواد غذایی استفاده می‌شود و از عناصر طبیعی ساخته شده است. در صنعت گوشت به عنوان یک تثبیت‌کننده، تنظیم‌کننده pH، آنتی اکسیدان نگهدارنده رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود. تری پلی فسفات سدیم همچنین ظاهری تازه به گوشت و غذاهای دریایی می‌دهد و در عین حال سرعت فساد را کاهش می‌دهد.

تری پلی فسفات سدیم (STPP) برای کاربردهای گوشت فرآوری شده، طیور و ماهی استفاده می شود. STPP به حفظ رطوبت و کاهش سدیم برای ارائه حداکثر طعم و بافت کمک می‌کند. در محیط‌های صنعتی به‌عنوان عامل رسوب‌زدایی، رسوب‌زدایی و رسوب‌زدایی در تصفیه و فاضلاب استفاده می‌شود.

این ماده شیمیایی به حفظ رنگ طبیعی گوشت و ماهی کمک می‌کند و بافت آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این امر با بهبود ظرفیت نگهداری آب محصولات حیوانی و در نتیجه کاهش سرعت خشک شدن آن‌ها انجام می‌شود. همچنین به عنوان نمک در تولید پنیر فرآوری شده، به عنوان یک افزودنی در تولید خامه، شیر تغلیظ شده و خشک شده در صنعت شیرینی سازی استفاده می‌شود. نمونه‌ای از غذاهایی که اغلب حاوی افزودنی‌های فسفات هستند، گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن، سالامی و سوسیس، پنیرهای فرآوری شده، نوشابه‌های گازدار و سس‌های فوری و مخلوط کیک هستند.

سایر کاربردهای سدیم تری پلی فسفات

سدیم تری پلی فسفات به عنوان یک عامل برنزه کننده چرم ذکر شده است. جالب توجه است که این ماده شیمیایی به عنوان یک عامل مقاومت در برابر آلودگی روغن در تولید کاغذ نیز استفاده می‌شود. سایر کاربردهای تری پلی فسفات سدیم شامل پالایش نفت، متالورژی، کاربردهای در معدن و تصفیه آب است.

آخرین کاربرد به دلیل توانایی بافر pH آن امکان پذیر است، به این معنی که می‌تواند آب اسیدی را با خنثی کردن اسیدیته آن “نرم” کند. این کیفیت یکی از دلایل اضافه شدن آن به مواد شوینده است.

خرید سدیم تری پلی فسفات

عوارض و خطرات سدیم تری پلی فسفات

STPP خوراکی یک ماده تشکیل دهنده چند منظوره است که اگر در مواد غذایی مطابق با عملکرد خوب تولید توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده شود، به طور کلی به عنوان ایمن (GRAS) شناخته می‌شود. همچنین ایمنی STPP توسط سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) تایید شده است و یک افزودنی مجاز غذایی در اتحادیه اروپا (EU) است و می‌تواند به عنوان یک حامل در آماده سازی رنگ آنتوسیانین‌ها استفاده شود.

همچنین توسط کمیته مشترک FAO/WHO در مورد افزودنی‌های غذایی (JECFA) به عنوان جداکننده، بافت دهنده و غلیظ‌ کننده معرفی شده است.با این حال، برخی از مصرف کنندگان فکر می کنند که برای سلامتی ما مضر است زیرا یک ماده شیمیایی است که در مواد شوینده استفاده می‌شود که قابل خوردن نیست و همراه با سایر عوارض جانبی احتمالی مانند واکنش های آلرژیک است.

شرایط نگهداری از سدیم تری پلی فسفات

تری پلی فسفات سدیم موجب سوزش خفیف پوست و مخاط است. استنشاق یا بلع آن می‌تواند باعث اسهال شدید شود. کارگران هنگام تولید سدیم تری پلی فسفات، باید از تجهیزات حفاظتی استفاده کنند و کارگاه تولید باید دارای تهویه مناسب هوا باشد. باید در انباری خنک، دارای تهویه و خشک نگهداری شود و نباید در هوای آزاد روی هم قرار گیرد. تحت تأثیر رطوبت قرار نگیرد، از نگهداری در دمای بالا جلوگیری کنید. هنگام جابجایی باید از آسیب به بسته بندی جلوگیری شود.

سدیم تری پلی فسفات در بزرگسالان 18 ساله یا بالاتر برای تخلیه روده بزرگ (روده بزرگ، روده) قبل از کولونوسکوپی (معاینه داخل روده بزرگ برای بررسی سرطان روده بزرگ و سایر ناهنجاری‌ها) استفاده می‌شود تا پزشک یک تشخیص واضح داشته باشد. نمای دیواره های روده بزرگ سدیم تری پلی فسفات در دسته ای از داروها به نام ملین های نمکی قرار دارد. با ایجاد اسهال عمل می‌کند تا مدفوع از روده بزرگ تخلیه شود.

سدیم تری پلی فسفات دارویی

سدیم تری پلی فسفات به صورت قرص خوراکی است. معمولاً به صورت یک نوبت شب قبل از برنامه ریزی کولونوسکوپی و یک نوبت صبح روز بعد (3 تا 5 ساعت قبل از عمل) مصرف می شود. برای هر دوز، پزشک به شما می گوید که تعداد مشخصی قرص را با 8 اونس مایع شفاف مصرف کنید، 15 دقیقه صبر کنید و سپس قرص‌های بیشتری را با 8 اونس مایع شفاف مصرف کنید. این کار را چندین بار دیگر تکرار خواهید کرد تا زمانی که تمام قرص‌هایی را که پزشک برای آن دوز تجویز کرده است مصرف کنید.

بسیار مهم است که با هر دوز فسفات سدیم مقدار کامل مایع شفاف بنوشید و در زمان‌های دیگر قبل، در طول و بعد از درمان با فسفات سدیم مقدار زیادی مایع شفاف بنوشید. نمونه‌هایی از مایعات شفاف عبارتند از آب، آبگوشت با طعم شفاف، چای گیاهی یا سیاه، قهوه سیاه، آب طعم‌دار، لیموناد یا لیموترش بدون تفاله، آب سیب یا انگور سفید، ژلاتین، بستنی‌های بستنی و نوشابه شفاف (زنجبیل). الکل، شیر یا هر مایعی که به رنگ بنفش یا قرمز است مصرف نکنید. اگر در نوشیدن مایعات شفاف مشکل دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

 عوارض جانبی مصرف سدیم تری پلی فسفات

سدیم تری پلی فسفات ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هنگام مصرف آن با یکی از علائم زیر روبرو شدید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • دل درد
  • حالت تهوع
  • نفخ
  • ضربان قلب نامنظم
  • استفراغ
  • غش کردن
  • تشنج
  • کهیر
  • کندوها
  • خارش
  • تورم چشم ها، صورت، لب ها، زبان، دهان یا گلو
  • سوزش یا سوزن سوزن شدن لب ها، زبان یا دهان
  • سفتی گلو
  • مشکل در تنفس یا بلع

جایگزین سدیم تری پلی فسفات

به عنوان جایگزین برای STPP، می‌توان از مواد زیر استفاده کرد:

  1. سیترات سدیم: سیترات سدیم یک ماده شیمیایی طبیعی است که به عنوان یک جایگزین ممکن برای STPP در برخی از محصولات غذایی مانند محصولات دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به عنوان یک ماده ضد باکتری، آنتی‌اکسیدان و همچنین حالت‌دهنده در پخت و پز و همچنین در برخی از نوشیدنی‌ها و محصولات پنیری به کار می‌رود.

  2. سیترات پتاسیم: سیترات پتاسیم نیز می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای STPP در برخی از محصولات غذایی مورد استفاده قرار گیرد. این ماده به عنوان یک ماده آب‌نرم‌کننده در محصولات نانوایی و به عنوان یک ماده شستشویی در محصولات شستشویی به کار می‌رود.

  3. سولفات منیزیم: این ماده به عنوان یک جایگزین برای STPP در برخی از محصولات غذایی مانند محصولات دریایی و مواد غذایی گیاهی به کار می‌رود. این ماده به عنوان یک ماده ضد باکتری و حالت‌دهنده در پخت و پز و همچنین در برخی از نوشیدنی‌ها به کار می‌رود.

فروش سدیم تری پلی فسفات چینی

شرکت پیشگامان شیمی یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه تأمین مواد اولیه در ایران می‌باشد. این شرکت واردکننده مواد اولیه دارویی، صنعتی، آرایشی بهداشتی، غذایی بوده و بهترین قیمت تری پلی فسفات سدیم صنعتی را ارائه می دهد. سدیم تری پلی فسفات در دو گرید، سدیم تری پلی فسفات خوراکی و صنعتی وجود دارد. این ماده به صورت پودری جامد و سفید و بدون بوی متمایز عرضه می‌شود.

شما مشتریان عزیز می‌توانید برای خرید عمده تری پلی فسفات سدیم و استعلام قیمت عمده سدیم تری پلی فسفات با کارشناسان ما در ارتباط باشید. این شرکت محصولات مورد نیاز شما را درسریع‌ترین زمان ممکن به وسیله سیستم حمل و نقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال می‌کند.

تولید کننده سدیم تری پلی فسفات در ایران

در ایران نیز تولید STPP انجام می‌شود و شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت دارند. با توجه به اهمیت این ماده شیمیایی در صنایع مختلف، تولید STPP ایرانی می‌تواند از نظر اقتصادی مزیت داشته باشد و به جایگزینی مناسب برای واردات STPP چینی تبدیل شود. همچنین، تحقیق و توسعه بیشتر در زمینه تولید STPP ایرانی می‌تواند به بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید این ماده منجر شود.

سدیم تری پلی فسفات ساندیا

شرکت توسعه فناوری ساندیا sundia، یک تولید کننده حرفه ای فسفات است که عمدتاً در تولید و بهره برداری از محصولات شیمیایی فسفر مانند تری پلی فسفات سدیم چینی، هگزامتا فسفات سدیم و تری سدیم فسفات مشغول است. اسید، سدیم دی هیدروژن فسفات، دی سدیم هیدروژن فسفات، سدیم پیروفسفات، نمک آمونیوم فسفات، نمک پتاسیم فسفات و غیره. از محصولات دیگر این شرکت است.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • احمدرضا پاک گوهر

    درود در پنیر پیتزا از تری پلی فسفات استفاده می شود یا تری سدیم فسفات؟

    پاسخ
    • دکتر محمد رضا سلیمی

      در پنیر پیتزا، ممکن است از هر دو تری پلی فسفات و تری سدیم فسفات استفاده شود، اما معمولاً از تری سدیم فسفات برای بهبود خواص عملکردی پنیر استفاده می شود. این ماده، به عنوان یک عامل بهبوددهنده در پنیر، بهبود قابلیت ذوب شدن پنیر، جلوگیری از ایجاد توده‌های جامد در پنیر و حفظ رطوبت پنیر کمک می کند. تری پلی فسفات نیز در برخی از موارد به عنوان یک عامل بهبوددهنده در صنعت پنیر استفاده می شود، اما معمولاً برای پنیرهای مخصوصی مانند پنیر فتا یا پنیر آب نمک استفاده می شود. بنابراین، برای اطمینان از نوع دقیق فسفات استفاده شده در پنیر پیتزا خود، بهتر است با تولید کننده پنیر یا تامین کننده مواد اولیه خود تماس بگیرید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

جستجو در پیشگامان شیمی
فهرست